2012. május 10-én adták át a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem 1359 cm³ - Agyalj rajta! című, hiánypótló játéktervezési pályázatának 2.000.000 forintos fődíját, amelyet az erInnovations Kft. Build & Lead nevű közösségépítő játékszoftvere nyert el. A pályázat kiíróinak elsődleges célja a magyar játéktervezési hagyomány felélesztése volt, hosszútávon pedig a kezdeményezés nemzetközi szintre emelése.
Közösségépítés – akár az életben
A pályázat fődíját a „Build & Lead” elnevezésű közösségépítő játék nyerte el, amely a zsűri véleménye szerint önmagában is imponáló, a beadott pályamunkák közül a legszebben megvalósított kész termék. A bírálók véleménye szerint az alapötlet, a játék működése eredeti és egyszerű, újszerű a játékélmény, a programban megjelenő voronoi sokszögek játékra alkalmazásának kivitele rendkívül igényes, emellett kiemelkedő a grafikai minőség, valamint a megbízható, jól működő szoftveres háttér is. A zsűri szerint a nemzetközi piacon is életképes játékban kis fejlesztéssel számos lehetőség rejlik.
A Build & Lead tableten
Rubik Ernő: „Az eredetiség a legfontosabb szempont”
A játéktervezési pályázat fődíját, a zsűri elnöke Rubik Ernő, Kossuth-díjas építész, formatervező, a MOME címzetes egyetemi tanára adta át, aki az eredetiség szerepét hangsúlyozta. „Akárcsak a tervezésnél, a koncepciók értékelésénél is a miért és hogyan kérdésekre adott válaszok a legfontosabbak. Az Agyalj rajta! pályázat esetében a kiírás legfontosabb elvárása az eredetiség volt, azaz a zsűrinek azt kellett néznie: melyik munka más, mint a többi. Épp emiatt sok pályamű még nyitott, további gondolkodásra és munkára kínál lehetőséget. A cél az, hogy akárcsak a pályázat maga, az eredmény is inspiráló legyen, és fejlesztésre ösztönözze az alkotókat”- mondta el.
Virtuális játékok és valós tárgyak közti kapocs
A MOME különdíját a The Tactile Group „Tactile” nevű, apptivity típusú interaktív kockakészlete nyerte. A zsűri méltányolta a játék mögött rejlő elvet és elképzelést, amellyel az alkotók kísérletet tettek a virtuális játékok és a valós tárgyak közötti kapocs megteremtésére. A Tactile egyfajta platformként különösen alkalmas a további fejlesztésekre, és ezeknek csak egy lehetséges útja a játékfejlesztés.
Tactile - Kapocs a virtuális játékok és a valós tárgyak között
Minimalista kártyajáték
A HG.hu online design magazin különdíját a Madeworks csapat „AXYZ” elnevezésű kártyajátéka nyerte el, amely esetében a zsűri méltányolta az ötlet egyszerűségét és a kidolgozás minimalista esztétikáját, a megvalósítás igényességét. A szakemberek szerint a játék további fejlesztésre kínál lehetőséget valamint fejlesztheti a gyermekek térlátását és vizuális rendre szoktat..
Háttér:
Hiánypótló, inspiráló játéktervezési pályázat
A MOME az Országos Főépítészi Iroda támogatásával 2012 év elején indította útjára egyedülálló országos játéktervezési, játékfejlesztési pályázatát, melyen a legjobbnak ítélt pályamű 2.000.000 forintos díjazásban részesül. A hiánypótló tematikájú kiírás célja olyan új játékok tervezése/fejlesztése volt, amelyek kreatív kihívást jelentenek, ugyanakkor szórakoztatnak, jókedvre hangolnak és elgondolkodtatnak. A kiírók olyan még nem publikált, kreatív, logikai, készségfejlesztő játékokat vártak, amelyek méretei az emberi agy átlagos térfogatát- 1359 cm³ - nem haladják meg; emellett olyan számítógépes játék mobil alkalmazások is beküldhetőek voltak, melyeket okos telefonra vagy táblagépre fejlesztettek. A pályázatra első körben 368-an regisztráltak és 150 küldték be játéktervüket az első fordulóra, majd 8 versenyző mutathatta be pályaművét a díjátadóhoz kötődő speciális Design Meetup alkalmával.
A nyertes játékok
Build & Lead - közösségépítés
A Build & Lead alkalmazásban a játékosnak motiválnia kell a játéktér celláit, amelyek a közösségek atomi elemeit, a személyeket szimbolizálják. Az így inspirált cellák a közösség részévé válnak. Ha azonban a játékos nem foglalkozik ezekkel, akkor a cellák eltávolodnak a közösségtől és akár a konkurenciához csatlakozhatnak. Tehát a játékosnak egyszerre kell kifelé terjeszkednie és befelé építkeznie, ahogy a valódi, sikeres közösségek esetében is. A játék célja, adott idő alatt minél nagyobb és értékesebb közösség létrehozása
Tactile - Interaktív kockakészlet
A Tactile egy, a táblagépek kijelzője által felismerhető kockakészlet mely lehetőséget teremt, a kézzelfogható kockák és digitális alkalmazások közti interakcióra. A Tactile révén érdekes és újszerű játékmenetet folytathatunk, ahol a kockákkal megoldható feladatok audiovizuális és interaktív tartalmakkal egészíthetőek ki. A Tactile-t egyszerre többen is játszhatják, hálózatba kötve azonos időben, akár több 1000 kilóméteres távolságból. A táblagépekhez kötött kockák egyben a játék, vagyis a fizikai testek és a táblagép által elérhető inertet lehetőségeit is képesek kihasználni.
AXYZ - Kártyajáték térben
Az AXYZ kártyajáték újdonságereje abban áll, hogy kimozdítja a játékmenetet a klasszikus kártyajátékok esetében megszokott síkbeli gondolkodásmódból, és egy látszólagos, térbeli építkezési rendszerbe helyezi át. A térbeli építkezésnek köszönhetően a játék a megszokott kártyajátékok világába kíván valami újat behozni, a térlátást fejlesztő eszközzé válni. A játék erőssége – ahogy az francia, vagy a magyar kártya esetében is van – az újszerű alapelv, és a játék készlet, amellyel lehetőséget kínál a különféle játszmák lejátszására.